Affilliatnätvärk

5871083-businessman-pressing-button-with-contact (1)

Affilliater är väldigt vanliga inom dagens marknadsföringsstrategier, speciellt på nätet och många har lyckats göra väldigt stor framgång genom dessa system.

Ett affilliateprogram är helt enkelt en överenskommelse där en person eller företag som driver en sajt tar ut en avgift för att vidarebefordra trafik till affilliate-partnern. Denna avgift, eller kommission, kan vara vad man kallar för avslut, vilket betyder att den tas ut först när den som klickat på länken genomför ett köp eller liknande, eller bara en mindre avgift för varje unik besökare som omdirigerats till affärssidan.

Detta typ av program dök upp 1994, bara 4 år efter World Wide Web startade, vilket ju är vad www, i webbadresserna står för. Detta är faktiskt ett speciellt system och inte bara något vi sätter framför våra webbadresser för att vi kommit överens om det.

Konceptet om affilliatenätverk kom från William J. Tobin, grundaren av PC Flowers & Gifts som lanserades redan 1989. En betaversion av detta dök upp på internet 1994 genom ett samarbete med IBM, som ägde 50 procent av PC Flowers & Gifts. Bara ett år senare hade tjänsten en kommersiell version och 2 600 marknadsföringspartners på World Wide Web.

Det är lätt att se varför affilliatenätverk har blivit populära när man ser hur många saker och tjänster som idag säljs över nätet, alla vill ju ta sig uppåt i sin bransch och det kräver en hel del, ju större branschen är desto svårare är det att komma till toppen. Har man då ett helt nätverk av sajter som kan dirigera trafik till ens egen sajt har man ju möjligheten att markant öka den mängd trafik som kommer in, och även om man bara har en viss procent av besökarna som faktiskt blir kunder är det ju fortfarande bättre ju fler som kommer dit.

Ett exempel på ett nutida affilliateverksamhet kan man se på sajten Tippat.se, där kan man även se vilka spelbolag som ingår i detta nätverk.