Att sponsra personer och event

sponsring_323246117

Rainer Herhaus / Shutterstock.com

Sponsring är då en juridisk person eller privatperson tillhandahåller ekonomiskt stöd eller någon form av tjänst i utbyte mot en annan tjänst. Detta kan sägas vara en form av reklam eller marknadsföring och är väldigt vanligt inom flera branscher idag, men inom somliga mer än andra.

Det är nog många som redan är medveten om att sponsring är väldigt vanligt förekommande i olika idrottssammanhang men det förekommer även inom kulturområden och ideella verksamheter.

Sponsring som vi känner igen det idag hade sitt ursprung i USA och har gått från att tidigare varit förknippat med gåvor av olika slag till ett väletablerat system för marknadsföring där både den som sponsrar och den som blir sponsrad kan tjäna stort på avtalet.

daniel_negreanu_player_of_the_decadeSponsring är en ofta använd metod för att nå ut till sin målgrupp. Ett exempel man kan använda är inom poker där man ofta ser proffsspelare ha en keps eller tröja med till exempel PokerStars logo på. Eftersom många pokerevent inte bara kan ses live utan även sänds på teve och över nätet är det många personer som kan se detta. Men de har även sponsrat folk utanför välden av poker som mer spelar som en hobby. Exempel inkluderar fotbollsstjärnor som Neymar Jr och Cristiano Ronaldo.

monster_246641809

På samma sätt ser man företag helt orelaterade till sporter som ändå kan nå sin målgrupp genom att sponsra personer och event. Till man exempelvis på den översta bilden av Vaneltino Rossi, en av de bästa roadracing förarna någonsin, ser man på hans högra axel att en av hans sponsorer är energidryckstillverkaren Monster. Faktum är att man ofta ser detta företag sponsra både personer och event inom många fartfyllda och extrema sporter. Vilket kan sägas vara ett sätt att bli förknippad med livsstilen runt dessa och på så sätt skapa ett intresse för de som utövar sporterna själv men även de som helt enkelt är publiken för dem.

Funderar man själv på att sponsra antingen en person eller ett event är det bra att veta ett par saker först. Till att börja med är det inte helt enkelt att säga hur en sponsringsutgift faktisk kommer att bedömas när de granskas rent skattemässigt. Den kan vara helt, delvis eller inte alls avdragsgill i företagets verksamhet. Sponsring är inget begrepp inom inkomstskattelagen och detta bedöms därför enligt lagens allmänna regler, vilket ofta kan skapa gränsdragningsproblematik. För ett exempel på hur man faktiskt bokför sponsring kan man besöka sajten Företagande.

Sponsring bör alltid övervägas ur både ett ekonomiskt och skattemässigt perspektiv innan man går vidare med den. Värderingen ska enligt Skatteverket göras med utgångspriset för liknande exponering och marknadspriset för detta som tillhandahålls av andra aktörer på marknaden. Detta innebär att det man normalt sett bedömer som det mest betydelsefulla i samband med sponsring, det vill säga nyttan av att skapa en association till något annat, praktiskt taget helt saknar ett ekonomiskt värde när man ska bedöma om kostnaden är avdragsgill.

Om en sponsring har en tydligt definierad motprestation, det vill säga vad den som sponsras förväntas göra i utbyte mot sponsringen, gäller det att försöka bedöma dess ekonomiska värde. Detta kommer att vara mycket viktigt när man talar om storleken på det potentiella avdraget. Om det däremot inte finns någon tydligt motprestation kommer sponsringen mest sannolikt bedömas som en gåva.

En sponsring ska alltid inkludera ett skriftligt avtal där det tydligt framgår varje parts uppgift. En mall för detta kan man hämta från Regeringskansliet. Detta är till mycket stor hjälp om man aldrig har haft ett sponsringsavtal med någon tidigare.

Slutligen är det rekommenderat att man ser till att utnyttja motprestationen i den utsträckning båda kommit överens om för att få valuta för de pengarna man satsat.