Digital marknadsföring

Digital marknadsföring

Oavsett vilken bransch man är i idag så bör man ha en stark närvaro på webben. Det spelar ingen roll om man redan har ett etablerat företag och en trogen skara kunder eftersom folk idag förväntar sig att ett seriöst företag både syns och finns på nätet.

En annan metod för att snabbt öka närvaron på webben är direktmarknadsföring via email. Att använda sig av direktmarknadsföring via e-post liknar på flera sätt de klassiska marknadsföringsmetoderna med reklamblad och flyers.

Att marknadsföra sig på webben och synas i sökmotorerna är en process i konstant förändring. En stark trend idag är att företag också ska vara aktiva och finnas till hands på sociala medier. Många företag använder till exempel idag Facebook som en plattform för kundtjänstfrågor och för att upplysa kunder om aktuella kampanjer. Det är också ett sätt att befästa varumärket.

Det finns olika metoder och strategier du kan använda dig av för att marknadsföra dig på nätet, bland annat SEM och SEO. Förkortningen SEM står för ”Search engine marketing” och kan innebära att man marknadsför hemsidan med hjälp av betalade annonser eller s.k. pay per click (PPC). SEO i sin tur handlar generellt mer om optimering av webbplattsens innehåll för att det ska bli mer sökmotorvänligt samt länkuppbyggnaden av sajten; med andra ord, vilka sidor med auktoritet skall peka mot sidan för att den skall klättra i Google.

Vilken eller vilka metoder som passar dig bäst beror lite på hur tålmodig du är och vad du har för budget. SEM anses ge snabba resultat, men kan kosta en hel del. SEO är enklare att lära sig och du kan spara pengar genom att göra en del på egen hand, men kan ta längre tid för att få önskat resultat.