Jag syns, alltså finns jag – om vikten av marknadsföring

Välfungerande marknadsföring och reklam är en viktig hörnpelare i alla slags företag. Det gäller att identifiera vilken eller vilka kanaler som är mest lönsamma för just ditt företag – faktorer som kan komma att förändras över tid.

Fysisk tryckt reklam i form av företagets logotyp, i sammanhang där en potentiell kundkrets kan tänkas befinna sig, är alltid ett säkert kort.Här kan nämnas till exempel bildekorer eller frigolitskyltar vid utställningar och mässor. Dessa har fördelen att de enbart är associerade med en engångskostnad och sedan kan användas under en obegränsad framtid.

Även trycksaker, som kan ges bort och spridas med vinden, är populära. Vad passar då bättre än ballonger? Ballonger är en omedelbar humörhöjare hos människor i alla åldrar och förekommer i allehanda former och storlekar. Varför inte satsa på stora reklamballonger fyllda med helium? Dessa har en flygtid på upp till 4 dagar och hinner alltså beskådas av många ögon innan de dalar till marken.

Vid direkt kundkontakt kan det även vara smart att lämna över flyers, visitkort, kuvert och pennor med företagets logotyp. Allt för att mottagaren ska kunna ta kontakt och veta vilket företag man arbetar för. Tänk att utforma reklamprodukterna på ett sätt som är iögonfallande och att det känns som de har ett värde. På så sätt kanske kunden inte bara kastar dessa när de lämnat din monter eller var du nu befinner dig.

Marknadsföring online är något ett mera nischat sätt att synas på, då du kan lägga upp annonser på bloggar eller sidor inom ditt speciella verksamhetsområde. Sociala medier kan med fördel nyttjas till detta ändamål. Gemensamt för dessa kanaler är att det gäller att hitta sin publik, annars kan ekonomin och tiden som lagts ned ses som felallokerade resurser. Reklam speciellt anpassad till mobila enheter har ökat i popularitet på senaste tiden och kan vara praktiskt, då potentiella kunder kan hitta din business när de som mest söker efter den.

Viktigast av allt är att ha ett helhetstänk och rama in det dignande smörgåsbordet av marknadsföringsmöjligheter – att föra en integrerad kommunikation med företagets budskap utåt. När detta fungerar kan ballonger omsättas i dollar.