Marknadsföring för webbutiker

e-handel

Precis som alla andra butiker behöver även företag som arbetar med internethandel marknadsföring. Vilken typ av marknadsföring som är viktigast kan man dock argumentera skiljer sig åt.

Marknadsföring på internet

Det kanske mest självklara är att företag som har sin verksamhet fokuserad på internet, även borde marknadsföra sig själv på internet. Inom internetmarknadsföringen finns det dock en otrolig mängd olika tekniker, alla med olika för och nackdelar. Vilken teknik man väljer beror till stor del på vilket syfta man har med marknadsföringen samt i vilken bransch man verkar inom. Oavsett detta så finns det fortfarande några marknadsföringsområden som alla företag till en början borde bemästra.

Hemsidan

Oavsett hur man än får besökare till sin hemsida så krävs det att den är tillräckligt bra för att man skall få ut något ur det. Hemsidan skall först och främst vara enkel att använda för kunden och underlätta för den att göra ett köp samt hitta information den behöver. Sajten måste dessutom vara korrekt konstruerad och innehålla all den viktiga informationen som till exempel sökmotorer behöver vid indexering av sidor. För att detta skall vara möjligt är det viktigt att man väljer en bra teknisk plattform som till exempel Sitedirect att bygga sajten runt.

Sökmotorer

Som vi ovan nämnde är sökmotorerna en viktig del av modern marknadsföring online. När en konsument idag är intresserad av att införskaffa en vara eller tjänst så brukar detta oftast börja med att söka på Google. Detta gör att alla besökare man får om man syns bra i sökmotorn är intresserad och redan köpvillig, med andra ord extremt värdefull.

Marknadsföra sig i sökmotorer kan man göra på huvudsakligen två sätt. Det ena är vad som kallas sökmotoroptimering. Detta betyder att man arbetar med sin sida så att Google gillar den. Det andra alternativet kallas i Googles termer Adwords och är helt enkelt annonsering på deras söksidor.