Offentliga upphandlingar

Official contractsDen offentliga sektorn handlar för flera hundratals miljarder varje år och regleras av upphandlingslagstiftningen. Detta görs för att både stat, kommun och landsting ska få ut mesta möjliga för medborgarnas skattepengar.

En fråga som många ställer sig är om man som företagare bör marknadsföra sig själv innan en offentlig upphandling. Visst är den viktigt, men den är också ett av de svåraste att lyckas med. Vi har tagit fram några råd som vi tycker är värda att följa. Alla myndigheter såsom sjukhus, regioner och landsting måste använda sig utan lagen om offentlig upphandling, det gäller både tjänster, varor och entreprenörsjobb.

Balansgången är svår när man tar kontakt med någon från den offentliga sektorn då inköpet inte får vara någon lojalitetshandling. Trots det är det viktigt att man skapar en personlig relation för att man ska kunna diskutera. Börja med att stärka ert varumärke genom att utbilda dina anställda. Utbilda personalen så att de förstår vilken hjälpt och service deras arbete betyder för uppköparen och att de gör sitt yttersta för att tillfredsställa det som beställt er vara eller tjänst. På så sätt har ni blivit experter på det område ni hanterar och kan ge god service till er uppköpare.

När ett företag lämnar in en offert till en offentlig upphandling bör företaget ha klart för sig att anbudet betraktas som marknadsföring Det är därför viktigt att ni som företag tar fram vilka lagar och regler som gäller för marknadsföring kring er vara eller tjänst. Ni som företag vill inte riskera att blir utesluten och inte längre kunna delta i offentliga upphandlingar. Skulle det vara så att en konkurrent lämnat ett anbud som strider inom marknadsföringen för just er vara eller tjänst kan ni i ert anbud angripa er konkurrents information i sitt anbud.

Genom offentlighetsprincipen som är grundlagsskyddad blir alla upphandlingar offentliga så fort en myndighet fattat någon typ av beslut, vilket gör det möjligt för dig som konkurrent att ta del av innehållet från den andre konkurrentens anbud. så lägg stor vikt på att se till att all information är korrekt och följer marknadsföringslagen.

Tänk på att marknadsföring och reklam inte är riktigt samma sak, ha som huvudregel att aldrig lämna reklam i ert anbud.