Rikta marknadsföringen rätt

marketing

Marknadsföring handlar inte bara om att göra en reklam eller annons och köpa plats i tevesändningen eller lokaltidningen. Man måste även veta vilken kundkrets man ska rikta sig mot. 

Ett företag som vill nå ut till flera olika kunder för olika produkter måste segmentera sina kunder. Man måste dela in kunderna i olika grupper med gemensamma nämnare. Det kan vara ålder, kön, sysselsättning, vilket tvättmedel de gillar eller nästan vad som helst. Huvudsaken är att de är en grupp som ni kan rikta er mot med ett budskap och förhoppningsvis fånga allas uppmärksamhet.

Segmentering låter lättare än vad det är. Det innebär flera steg och om det görs rätt kan man få många fördelar:

  • Effektivare marknadsföring
  • Bättre och mer målgruppsanpassad kommunikation
  • Hitta rätt/attraktivare medlemserbjudande som motsvarar segmentens behov
  • Segmentspotential – var ni ska satsa och varför
  • Riktad produktutveckling och erbjudandeformulering
  • Livsstilsprofil och drivkrafter i olika kundsegment
  • Målgruppsanpassad kommunikation
  • Nöjdare och lojalare kunder

Dessa gruppindelningar hjälper er att rikta budskapet ännu mer. Om man säljer olika former av tvättmedel kan man göra reklam för detta och kanske få några återkommande kunder. Men om man delar upp personer i grupper kan man öka chansen till försäljning. De som har en viss inkomst kanske kan vara mer intresserade av de ekologiska alternativen som kostar lite mer, medan människor som jobbar inom industrin eller sanitetsbranschen uppskattar ett starkt tvättmedel som tar bort svåra fläckar och räcker till extra många tvättar. 

Segmentering är en teoretiskt indelning där man måste fokusera på vissa gemensamma nämnare och utesluta skillnader för att kunna dela in personer i grupper. Det kan gå snett om man tänker för snävt eller i för breda termer. Just på grund av det och tiden det tar att göra en korrekt segmentering, borde man ta kontakt med en marknadsföringsbyrå om man vill göra detta på bästa sätt.