Satsa på mobilmarknaden

shutterstock_122327020

Det är nog ingen som har missat att mer och mer flyttas över till mobilen, i början använda vi dem endast för att ringa och skicka sms, men nu kan vi göra allt från att boka hotell till att betala fakturor via mobilen. Detta är något man kan utnyttja på många sätt.

Förbättrad webbdesign

Till att börja med ska alla som driver sin egen sajt se till att man använder sig av responsiv design, detta är speciellt viktigt om ens konkurrenter inte är så bra på just detta område, när folk börjar söka efter något som man kan erbjuda och ens konkurrenters sajter knappt går att navigera på mobilen kommer de som ha smarta lösningar för sina sajter vara mycket mer konkurrenskraftiga.

Från andra plattformar till mobila

Kan man dessutom erbjuda något till specifikt mobilanvändare som förenklar processer för dem kan man räkna att få väldigt positiv respons för detta. Att kunna ta något som man annars gjorde vid datorn och ge folk samma möjligheter i mobilen eller surfplattan är något många marknader konstant letar efter. Kan man vara den första som tillhandahåller något som detta kan framtiden minst sagt se ljus ut.

Nya marknadsföringsplattformer

Marknadsföring på nätet har påverkats mycket av adblock och liknande browsertillägg, det är en hel del reklam som aldrig når fram till användare på grund av detta. En amerikansk studie har dock visat att alla som oroar sig över detta borde satsa mer pengar på den mobila marknaden. Detta är på grund av medan upp till 24 procent av de 11 500 som medverkade i studien hade adblock på sina datorer, sjönk detta till endast 3 procent på alla mobila enheter. Hur nu detta kommer att öka i framtiden kan man ju inte säga, men för tillfället är den mobila marknaden fylld av marknadsföringsmöjligheter.