Satsa på reklam som syns

vision

Oavsett vilken typ av verksamhet du ägnar dig åt har du alltid nytta av riktigt bra marknadsföring och reklam. Bra reklam ska fånga din målgrupps uppmärksamhet, få dem att reagera, bli intresserade och minnas ditt budskap och varumärke. Så långt är vi alla överens, men hur gör man rent praktiskt för att nå dit? Det är inte alls lika självklart.

Att folk känner till dig och vet om att ditt företag finns är A och O oavsett om du säljer träningsskor eller byggtjänster. När de sedan har ett behov av det du säljer vill du att ditt företag ska dyka upp som nummer ett i deras medvetande, och kännedom och image är det viktigaste för att bygga upp ett starkt varumärke. Därför bör du alltid satsa på reklam som syns, såsom bildekor eller frigolitskyltar för att hela tiden påminna din omgivning om att du finns. Bildekor ger stor exponering av ditt varumärke eller ditt budskap och frigolitdekor med ditt företagsnamn är perfekt för utställningar, event eller mässor i branschen. Det är dessutom kostnadseffektiva alternativ eftersom du betalar en engångssumma som du sedan kan använda så länge du vill – till skillnad från reklam i till exempel TV eller med en utomhuskampanj där du betalar för att synas under en begränsad tid.

Ett annat bra sätt för att synas är att marknadsföra dig och annonsera på nätet på relevanta sajter. Hitta nischade bloggar inom ditt verksamhetsområde, till exempel mode, träning, inredning, bilar eller matlagning. På så vis kan du vara ganska säker på att hitta rätt målgrupp. Sociala medier är också en bra plattform att synas på, och som dessutom är helt gratis om du vill att det ska vara det. Kom bara ihåg att det krävs att du lägger ner en del arbete och tid för att organiskt bygga upp en bra sociala mediekanal som får bra spridning.