SEM

De flesta företagare och hemsideägare har fortfarande bristfällig kännedom del om olika taktiker för att få deras webbplatser att synas högre i sökresultaten och generera mer trafik. Få känner till en lika viktig komponent när det kommer till marknadsföring på nätet, nämligen search engine marketing (SEM). SEM är en samling tekniker och metoder för att få nya kunder, fler länkar och öka synligheten av din webbplats.

search engine marketing

SEM – search engine marketing

Skillnaden mellan SEO och SEM

Det går inte en helt tydlig linje mellan vad som är SEM och vad som är SEO. Att ägna sig åt SEM innebär oftast en del SEO, men man brukar vanligtvis skilja dem åt genom att påpeka att inom SEM använder man sig av bland annat betalda annonser. Genom att köpa annonser får man direkta besökare till hemsidan medan inom SEO förlitar sig mer på att besökare hittar dit via sökmotorerna. CPC (cost-per-click) eller PPC (pay-per-click) är centrala begrepp inom SEM, eftersom de flesta annonser är sålda på det sättet.

Hur kan SEM gynna dig?

SEM har vissa fördelar som kan vara värdefulla att känna till ur marknadsföringssynpunkt. När du betalar för annonsplatser i sökmotorerna så hamnar du i de flesta fall ovanför de organiska sökresultaten, vilket också innebär att du hamnar högre upp än konkurrenterna med bäst SEO. Visst ser man att du har betalat för annonsen, men det är i sig inte något negativt eftersom det kan attrahera de mest målmedvetna kunderna. Om någon till exempel söker på ordet ”jackor” och verkligen vill köpa en jacka så brukar de inte ha något emot att klicka direkt på ett erbjudande eller en annons. Du får vanligtvis en högre konverteringsgrad med hjälp av SEM.

En annan fördel med SEM är att du snabbt kan få trafik och göra en ny sajt välkänd. Den ultimata kombinationen är dock att väva in både en del SEO och SEM i din plan för internetmarknadsföring för att kombinera naturlig trafik från sökmotorerna med mer köpsugna besökare från annonser.