Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en blandning av metoder, strategier och tekniker som används för att öka trafiken till en hemsida genom att ge den en bättre placering i sökresultaten hos en sökmotor.

Search Engine optimization

SEO – Search Engine optimization

 

SEO-historia

Kort efter att internet föddes uppstod behovet av smidiga verktyg för att organisera och katalogisera informationen på nätet. Sökmotorer som till exempel AltaVista, Yahoo och sedermera Google skapades som ett gensvar med uppgiften att hitta relevant information för sökmotoranvändaren.

När sökmotorernas popularitet ökade märkte websajtägare snabbt att det var en fördel att hamna högt upp i sökresultaten. En hög position i sökresultatet gav ökad trafik till webbsidorna eftersom människor har en tendens att tro att ju högre upp en hemsida kommer i sökresultaten desto mer trovärdig är informationen. Anpassningen och optimeringen av hemsidorna för sökmotorerna blev helt enkelt ekonomiskt lönsamt för hemsidorna då det gav fler besökare och kunder för dem som utövade SEO (Search Engine optimization).

Sökmotoroptimering idag

Så hur typiskt SEO-arbete ut idag? I grund och botten handlar SEO om att optimera din hemsida efter önskade sökord och fraser. Driver du till exempel en hemsida om burfåglar så är det viktigt för dig att din hemsida rankar högt när människor söker på sökfraser relaterat till burfåglar. Viktigare än den rena optimeringen av sidan (On Page) ses arbetet med länkarna till sajten. För de flesta professionella SEOare får den faktorn ligga som den viktigaste grunden för att man skall kunna ranka högt.

Sökmotoroptimering är en ständig föränderlig process och inflytelserika aktörer så som Google använder idag deras dominans till att försöka påverka hemsidors innehåll till det bättre. Här nedanför listas en del av vad SEO går ut på idag.

  • Att skapa och publicera unikt och välskrivet innehåll på webbplatsen.
  • Se till att hemsidan laddas snabbt.
  • Använda länkbygge där man försöker få respektabla och relaterade hemsidor att länka till en.
  • Att hemsidans användarupplevelse är på topp – till exempel att webbplatsen är anpassad för olika skärmstorlekar, men också att budskapet når användaren. Området kallas kort och gott för ”konverteringsoptimering”.

Sökmotoroptimeringen står sig än idag som ett av de kraftfullaste marknadsföringsverktygen på webben som finns idag. Det är något av ett måste för den moderna entreprenören, bloggaren och hemsideägaren.