Vikten av en bra hemsida

Allt mer av våra liv spenderar vi online. Antingen så sitter vi vid datorn och surfar eller arbetar i webbaserade appar eller så sitter vi på mobilerna och håller koll på sociala medier.  Trots detta är det fortfarande allt för många företag som inte inser vikten i att investera i en bra hemsida. 

en representation av internet

För det första så kanske vi bör börja med att definiera vad som är en bra hemsida. För dig som företagare så betyder det egentligen bara en sak, en som lockar intresserade människor till sig och sedan övertygar dem att bli kund. Hur man gör detta är dock betydligt svårare.

Teknik

För det första så måste sidan vara gjord på rätt teknik. Teknik som gör att kunden inte behöver vänta för länge på att sidan laddar och som sedan gör att den ser lika ut på alla olika enheter. Hemsidan skall alltså anpassa sig och fungera lika bra oavsett om du sitter på mobilen eller vid din dator.För dig så innebär bra teknik till exempel att du lätt kan uppdatera sidan. Detta gör att du känner dig mer bekväm med den vilket gör att du förhoppningsvis håller den uppdaterad oftare.Om du vill starta e-handel så betyder detta ett val av plattform. För detta kan det vara bra att vända sitt till ett företag som arbetar med några olika lösningar. Det klaraste exemplet där är Sitedirect som har valt att både utveckla en egen plattform och att leverera en helhetslösning med plattformen Magento som är byggd på öppen källkod.

Design

Hur sidan ser ut har även det otroligt stor betydelse för hur kunden uppfattar dig, ditt företag och din produkt. En dåligt designad sida eller en sida som ser alldeles för lik ut många andra tar och reflekterar dåligt på företaget och gör att de möjliga kunderna tappar förtroendet. Motsatsen behöver inte vara helt sann heller. Bara för att du har en jättesnygg sida så betyder det inte att alla som besöker den kommer köpa din produkt. Ta och granska din nuvarande hemsida utifrån de här principerna.

Innehåll

Glöm inte att fylla sidan med relevant innehåll. Genom att ge information om branschen du arbetar inom visar du dina kompetenser och bygger genom det förtroende hos kunderna.